Zabawy z oponą.
Kiedy wybieramy się całą rodziną samochodem za miasto, nie zapomnijmy zabrać do bagażnika starej, zużytej opony. Po przybyciu na miejsce można zorganizować z jej pomocą wiele ciekawych zabaw, gier i zawodów. Oto kilka przykładów:
Kto celniej rzuca?
Oponę kładziemy na ziemi. Każdy uczestniczący w zawodach przygotowuje sobie po 5 szyszek lub kamyków (ustalmy to przed rozpoczęciem rozgrywek). Wszyscy ustawiają się wokół opony w odległości 3 kroków od niej. Na sygnał zawodnicy oddają kolejno po jednym rzucie. Ten, komu udało się wrzucić swoją szyszką (kamyk) do koła ograniczonego oponą, cofa się o jeden krok do tyłu i w następnej kolejce będzie rzucał z dalszej odległości. Za trafny rzut z odległości 3 kroków przyznajemy po 1 punkcie, z odległości 4 kroków – 2 punkty, i tak wraz z odległością zwiększamy ilość przyznawanych punktów. Zwycięzcą zostaje ten, kto po 5 kolejkach rzutów zdobędzie najwięcej punktów.
Kto przeskoczy?
Zawodnicy ustawiają się w rzędzie i rozsuwają się na odległość wyciągniętych przed siebie ramion, stają w rozkroku. Jedna osoba zajmuje miejsce naprzeciw rzędu w odległości 4 do 5 kroków. Podając sygnał popycha jednocześnie w kierunku zawodników oponę. Każdy stara się przeskoczyć przez toczącą się oponę tak, by przeszła pomiędzy nogami nie dotykając ich. Za udany skok zawodnik otrzymuje 1 punkt.Zawody powtarzamy z tym, że za każdym razem inna osoba wprawia w ruch oponę. Po zakończeniu sumujemy zdobyte przez zawodników punkty.
Omiń przeszkodę.
Zaznaczamy wyraźnie linię startu i w odległości około 20 metrów od niej linię mety. Na trasie ustawiamy 5 do 6 przeszkód. Mogą to być duże kamienie, drewniane klocki, zatknięte w ziemię patyki. Zawodnicy losują kolejność startu, po czym każdy z nich wprawiając w ruch oponę stara się doprowadzić ją do mety tak, by omijała napotkane po drodze przeszkody raz z prawej, a raz z lewej strony. Za prawidłowe wykonanie zadania zawodnik otrzymuje 2 punkty. Uwaga: Dla utrudnienia możemy liczyć czas. Wtedy temu, kto prawidłowo wykonał zadanie w najkrótszym czasie, przyznajemy 5 punktów, następnemu 4 punkty itd.
Wyścig parami.
Jeżeli mamy dwie opony, możemy urządzić wyścig parami. Rysujemy na ziemi linię startu–mety, a w odległości około 5 metrów od niej zaznaczamy wyraźnie dwa półmetki. Startują pary. Każdy zawodnik ma oponę i na sygnał tocząc ją przed sobą biegnie do półmetka, okrąża go i wraca na linię startu-mety. Po czym startuje następna para, kto pierwszy przybędzie na metę, uzyskuje jeden punkt. W drugiej części wyścigu współzawodniczą ze sobą zwycięzcy z poszczególnych par. Za zwycięstwo przyznajemy po 2 punkty. Uwaga: Jeżeli nie mamy dwóch opon, wówczas zawodnicy startują pojedynczo, a jedna osoba mierzy czas. Nagradzamy trzech najlepszych zawodników, przyznając im w zależności od uzyskanego czasu 3, 2 i 1 punkt.
Uważaj, nie potrąć.
Oponę kładziemy na ziemi. Uczestnicy zabawy stają wokół niej i chwytają się za ręce. Na sygnał koło zaczyna szybko wirować najpierw w jedną, potem (po 1 minucie) w drugą stronę. Każdy z zawodników stara się tak poruszać, by nie dotknąć stopą opony, a jednocześnie usiłuje zmusić swego sąsiada, by ten zawadził o nią nogą. Za każde dotknięcie opony zawodnik otrzymuje punkt karny (odejmujemy 1 punkt od ogólnej punktacji uzyskanej w poprzednich konkurencjach). Zabawa toczy się na czas — 2 do 3 minut.
Rzut przez koło.
Do grubej gałęzi drzewa przywiązujemy sznurkiem oponę. Każdy z zawodników przygotowuje sobie patyk długości około 60 cm, po czym losujemy kolejność rzutów. Z odległości trzech kroków zawodnicy starają się przerzucić patyk przez oponę. Po każdym trafnym rzucie zawodnik cofa się o krok. Po zakończeniu tej konkurencji zawodnikowi, który rzucał z największej odległości, przyznajemy 5 punktów, następnemu — 3 punkty, trzeciemu z kolei – 1 punkt.
Uwaga: Oponę można zastąpić wiklinowym kółkiem związanym naprędce sznurkiem lub źdźbłem trawy. Przebieg zawodów i punktacja – jak wyżej.